- Teacher: Rui Manuel Ferreira Henrique
- Teacher: Carmen de Lurdes Fonseca Jerónimo
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM13_9

- Teacher: Henrique Manuel Nunes de Almeida
- Teacher: Ana Paula Soares Dias Ferreira
- Teacher: Joaquim Jorge Gonçalves Ferreira
- Teacher: Jorge Filipe Almeida Vieira Lima
- Teacher: Helder José Martins Maiato
- Teacher: Valdemar de Jesus Conde Máximo
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM13_3
- Teacher: Henrique Manuel Nunes de Almeida
- Teacher: José Paulo Alves Vieira de Andrade
- Teacher: Alexandra Maria Monteiro Gouveia
- Teacher: Nikolay Vsevolodovich Lukoyanov
- Teacher: Delminda Rosa Gamelas Neves Lopes de Magalhães
- Teacher: Adriana Raquel Campos Rodrigues
- Teacher: Liliana Raquel Casais de Matos Silva
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM13_12
- Teacher: Raquel Maria da Silva Graça Almeida
- Teacher: Maria de Fátima Machado Henriques Carneiro
- Teacher: Ana Paula Soares Dias Ferreira
- Teacher: Jorge Filipe Almeida Vieira Lima
- Teacher: José Manuel Pedrosa Baptista Lopes
- Teacher: José Carlos Lemos Machado
- Teacher: Valdemar de Jesus Conde Máximo
- Teacher: Sónia Maria Almeida Guedes de Melo
- Teacher: Carla Isabel Gonçalves De Oliveira
- Teacher: Maria José Cardoso Oliveira
- Teacher: Celso Albuquerque Reis
- Teacher: Fernando Carlos de Landér Schmitt
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM13_4
- Teacher: Joaquim Jorge Gonçalves Ferreira
- Teacher: Alexandra Maria Monteiro Gouveia
- Teacher: Delminda Rosa Gamelas Neves Lopes de Magalhães
- Teacher: Filipe Almeida Monteiro
- Teacher: Carlos Manuel Gomes Reguenga
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM13_2
- Teacher: Filipe Almeida Monteiro
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM23_1
eneral objective:
To present a current vision of Pharmacogenomics and Precision Medicine and their role in Modern Medicine, as vectors for the individualization of treatments or chemoprevention, thus changing behaviors and encouraging the practice of evidence-based medicine.
Particular objectives:
Theoretical review and discussion of current knowledge, with particular emphasis on its importance for developing the skills of health professionals and understanding the appropriate strategies for Personalized Medicine.
Knowledge of the impact of new technologies in Precision Medicine and Pharmacogenomics, as promoters of better diagnosis, earlier treatment and earlier disease prevention, taking into account individual variability: genetics, lifestyles and the environment.
Resultados de aprendizagem e competências (*) Os estudantes deverão ser capazes de reconhecer exemplos atualizados de aplicação da Farmacogenómica à Medicina Personalizada e de Precisão.
O uso de exemplos com relevância clínica para o Homem e focado nos conteúdos programáticos, prepara os estudantes para este desafio profissional. Além disso, nos casos de médicos, farmacêuticos ou outros profissionais de saúde, gerar-se-á um alerta para os novos avanços na área e a habilitação cientiífica para uma atitude crítica de base científica.
Nos estudantes promover-se-á a atenção a condicionantes passíveis de afectar a eficácia e toxicidade dos procedimentos terapêuticos de modo a, aquando da sua intervenção, minimizar os riscos associados. Students should be able to recognize up-to-date examples of the application of Pharmacogenomics to Personalized and Precision Medicine.
The use of examples with clinical relevance for humans and focused on the syllabus, prepares students for this professional challenge. Furthermore, in the case of doctors, pharmacists or other health professionals, alerts will be generated regarding new advances in the area and the scientific qualification for a scientifically based critical attitude.
The students will be encouraged to pay attention to conditions that may affect the effectiveness and toxicity of therapeutic procedures in order to minimize the associated risks during intervention.
To present a current vision of Pharmacogenomics and Precision Medicine and their role in Modern Medicine, as vectors for the individualization of treatments or chemoprevention, thus changing behaviors and encouraging the practice of evidence-based medicine.
Particular objectives:
Theoretical review and discussion of current knowledge, with particular emphasis on its importance for developing the skills of health professionals and understanding the appropriate strategies for Personalized Medicine.
Knowledge of the impact of new technologies in Precision Medicine and Pharmacogenomics, as promoters of better diagnosis, earlier treatment and earlier disease prevention, taking into account individual variability: genetics, lifestyles and the environment.
Resultados de aprendizagem e competências (*) Os estudantes deverão ser capazes de reconhecer exemplos atualizados de aplicação da Farmacogenómica à Medicina Personalizada e de Precisão.
O uso de exemplos com relevância clínica para o Homem e focado nos conteúdos programáticos, prepara os estudantes para este desafio profissional. Além disso, nos casos de médicos, farmacêuticos ou outros profissionais de saúde, gerar-se-á um alerta para os novos avanços na área e a habilitação cientiífica para uma atitude crítica de base científica.
Nos estudantes promover-se-á a atenção a condicionantes passíveis de afectar a eficácia e toxicidade dos procedimentos terapêuticos de modo a, aquando da sua intervenção, minimizar os riscos associados. Students should be able to recognize up-to-date examples of the application of Pharmacogenomics to Personalized and Precision Medicine.
The use of examples with clinical relevance for humans and focused on the syllabus, prepares students for this professional challenge. Furthermore, in the case of doctors, pharmacists or other health professionals, alerts will be generated regarding new advances in the area and the scientific qualification for a scientifically based critical attitude.
The students will be encouraged to pay attention to conditions that may affect the effectiveness and toxicity of therapeutic procedures in order to minimize the associated risks during intervention.
- Teacher: Rui Manuel de Medeiros Melo Silva
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM23_2
- Teacher: Manuel António Rodrigues Teixeira
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM13_6
- Teacher: Filipa Abreu Gomes de Carvalho
- Teacher: Sofia Dória Príncipe dos Santos Cerveira
- Teacher: Ana Isabel Fernandes Grangeia
- Teacher: Cristina Joana Moreira Marques
- Teacher: João Paulo Ferreira da Silva Oliveira
Período: Sem Período
Unidade Orgânica: FMUP
Ano Letivo: 2024/2025
Código: PDMOM13_7